zaterdag 1 mei 2010

Boito : Mefistofele

Deze opera heeft rond men 20 e een enorme invloed op me gehad... Vooral de versie met Samuel Ramey raakte me enorm diep!! Het verhaal gaat over Faust die zijn gehele leven gewerkt heeft aan kunst, literatuur, wetenschap enz... op zijn oude dag vraagt hij zichzelf af of hij wel de juiste keuzes in zijn leven gemaakt heeft. Had hij niet meer moeten leven en zichzelf minder moeten opsluiten voor het diepere geheel? Mefisto ( de duivel ) maakt hier gebruik van en verleid hem zijn ziel te verkopen in ruil voor de eeuwige jeugd... hetgeen me diep raakte is hoe Faust uiteindelijk beetje bij beetje inziet dat de diepere waarden niet vervangbaar zijn!! op een gegeven moment had ik de gewoonte het laatste stukje van de opera elke dag te beluisteren om mefisto in mezelf te laten sterven! Raar misschien maar gaf me energie...

Dit is het stukje ik elke dag beluisterde...

http://www.youtube.com/watch?v=10z46YLWiuY&feature=related

in een zij balk vind je meerdere stukken van deze opera

Geen opmerkingen:

Een reactie posten