zondag 23 mei 2010

Toch misschien iets ik vandaag nog wil delen...

Alles is in constante beweging en veranderbaar. Dit besef is de ultieme unieke kans om
deze gedachte te gebruiken in het muzische. Ik persoonlijk ben van mening dat het proces vele belangrijker is dan het product. Het product wordt een iets op zichzelf staand gegeven, iets dat los komt van ons, een eigen bestaan leidend. Als ik vroeger schilderde in olieverf en procesmatig een moment bereikte waarin ik aanvoelde het geknede klaar was, liet ik het schilderij rusten. Elke dag dat ik aanschouwde en opnieuw aanschouwde zag ik een ander schilderij. Het besef kwam in mezelf tot leven dat dit niet meer mijn schilderij was, het was een algemeen goed geworden. Een deel van het geheel. Dit schilderswerk vertelde ook aan iedere aanschouwer een ander verhaal. Met dit voorbeeld wil ik maar aantonen dat het proces eigen is aan de mens zelf. Het
resultaat wordt ondergeschikt omdat het voor iedereen anders is, en in constante verandering blijft.

2 opmerkingen:

  1. Dat is een heldere waarheid.
    Dit is ook wat ik studenten in de lerarenopleiding wil bijbrengen.
    Een eindproduct wordt slechts waardevol bij de gratie van de aanschouwer. Wanneer een proces voor jezelf goed en voelbaar is geweest, kan je ook gemakkelijker afstand doen van het product., het wegschenken is er één van. Dat wegschenken is ook slechts echt waardevol als wat je gemaakt hebt ook echt van jezelf is.Een ander proces is dat van de toeschouwer; een mooie wisselwerking; waar de maker eindigt??? begint het proces van de beschouwer enz.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ,Sven wat kan jij dat toch altijd zo schoon zeggen. Slik

    BeantwoordenVerwijderen